ELIMINACJE SZKOLNE 2025/2026
Eliminacje szkolne polegają na samodzielnym rozwiązaniu test sprawdzającego wiedzę i umiejętności z zakresu podstawy programowej dla szkoły podstawowej (wymagania ogólne i wymagania szczegółowe).
Test będzie składał się z zadań zamkniętych i z zadań otwartych krótkiej odpowiedzi posiadających obudowę dydaktyczną w postaci różnego typu materiałów źródłowych (teksty źródłowe, ikonografia, dane statystyczne, mapy itp.) oraz z jednego zadania, którego wykonanie wymaga dłuższej wypowiedzi – wypracowania na jeden z tematów opublikowanych na stronie internetowej Olimpiady. Za poprawne rozwiązanie całego testu będzie można uzyskać maksymalnie 50 punktów, a na jego rozwiązanie uczestnicy będą mieli 90 minut.
Komisje szkolne są odpowiedzialne za pobranie testu ze strony internetowej Olimpiady, powielenie go w odpowiedniej ilości egzemplarzy, przeprowadzenie eliminacji szkolnych oraz sprawdzenie prac uczniów zgodnie z modelem i kryteriami oceniania, który również zostanie opublikowany na stronie internetowej Olimpiady.
Do eliminacji okręgowych komisja szkolna może zakwalifikować pięciu uczniów, którzy uzyskali przynajmniej 25 punktów z 50 punktów.
Wyszczególnienie |
Punkty (max.) |
Starożytność |
10 |
Średniowiecze |
10 |
Nowożytność |
10 |
XIX wiek |
5 |
XX wiek |
5 |
WYPRACOWANIE |
10 |
RAZEM |
50 |
Instrukcja pisania wypracowania na eliminacjach szkolnych:
POWODZENIA!!!
TEMATY WYPRACOWAŃ
Uwaga: w arkuszu zostanie przez Komitet Główny wskazany tylko jeden temat, dlatego musisz przygotować się do wszystkich trzech.
Wykorzystaj dowolne podręczniki szkolne oraz opracowania wskazane przy tematach.
Temat 1. Przedstaw okoliczności złożenia hołdu pruskiego w 1525 r. i oceń znaczenie tego wydarzenia.
ARTYKUŁY*
L. Ziątkowski, Hołd pruski i przysięga księcia Albrechta Hohenzollerna
https://histmag.org/Hold-pruski-i-przysiega-ksiecia-Albrechta-Hohenzollerna-17660
M. Szymaniak, Jedna z największych pomyłek w polskiej historii. Dlaczego hołd pruski nie miał żadnego sensu?
AUDYCJE RADIOWE*
https://polskieradio24.pl/artykul/2488111,hold-pruski-mile-zlego-poczatki
Temat 2. Scharakteryzuj przyczyny wybuchu I wojny światowej.
ARTYKUŁY*
M. Gadziński, Prawdziwy powód wybuchu I wojny światowej
https://histmag.org/Prawdziwy-powod-wybuchu-I-wojny-swiatowej-9648
T. Leszkowicz, Arcyksiążę Ferdynad i Gavriło Pricip. Zamach w Sarajewie 28 czerwca 1914 r.
AUDYCJA RADIOWA*
Prof. Wojciech Roszkowski opowiada o I wojnie światowej (Puls świata/Dwójka)
https://www.polskieradio.pl/8/3660/Artykul/1163635,Europa-chciala-tej-wojny
Temat 3. Przedstaw przełomowe, znaczące lub najciekawsze wydarzenie w dziejach Twojej miejscowości lub Twojego regionu. Uzasadnij swój wybór.
UWAGA: Przy tym temacie nie możemy podać Ci wskazówek bibliograficznych. Musisz samodzielnie poszukać literatury i informacji, które wykorzystasz do napisania pracy. Odpowiednie opracowania możesz znaleźć w najbliższej bibliotece (szkolnej lub publicznej), muzeum, izbie regionalnej lub izbie pamięci oraz na portalach internetowych zajmujących się historią regionu, w lokalnej prasie. Zachęcamy również do szukania wskazówek na stronach archiwów państwowych (wykaz archiwów wraz z adresami stron internetowych znajdziesz https://archiwa.gov.pl/o-nas/mapa-archiwow-panstwowych ). W razie trudności poproś o pomoc swojego nauczyciela historii.
*uwaga: wszystkie materiały zawierają reklamy komercyjne.