TEST Z ELIMINACJI SZKOLNYCH
Arkusz testu z eliminacji szkolnych znajduje się TUTAJ.
Model odpowiedzi i schemat oceniania można sprawdzić TUTAJ.
TEMATY WYPRACOWAŃ NA ELIMINACJE SZKOLNE
Eliminacje szkolne polegają na samodzielnym rozwiązaniu test sprawdzającego wiedzę i umiejętności z zakresu podstawy programowej dla szkoły podstawowej (wymagania ogólne i wymagania szczegółowe).
Test będzie składał się z zadań zamkniętych i z zadań otwartych krótkiej odpowiedzi posiadających obudowę dydaktyczną w postaci różnego typu materiałów źródłowych (teksty źródłowe, ikonografia, dane statystyczne, mapy itp.) oraz z jednego zadania, którego wykonanie wymaga dłuższej wypowiedzi – wypracowania na jeden z tematów opublikowanych na stronie internetowej Olimpiady. Za poprawne rozwiązanie całego testu będzie można uzyskać maksymalnie 50 punktów, a na jego rozwiązanie uczestnicy będą mieli 90 minut.
TEMAT WYPRACOWANIA WYBIERA UCZESTNIK.
Komisje szkolne są odpowiedzialne za pobranie testu ze strony internetowej Olimpiady, powielenie go w odpowiedniej ilości egzemplarzy, przeprowadzenie eliminacji szkolnych oraz sprawdzenie prac uczniów zgodnie z modelem i kryteriami oceniania, który również zostanie opublikowany na stronie internetowej Olimpiady.
Do eliminacji okręgowych komisja szkolna może zakwalifikować trzech uczniów, którzy uzyskali przynajmniej 40 punktów z 50 punktów.
Uwaga dotycząca punktacji: uczestnik może zdobyć maksymalnie 40 pkt za test i 10 za wypracowanie.
Wyszczególnienie
|
Punkty (max.)
|
Starożytność
|
8
|
Średniowiecze
|
8
|
Nowożytność
|
8
|
XIX wiek
|
8
|
XX wiek
|
8
|
WYPRACOWANIE
|
10
|
RAZEM
|
50
|
Instrukcja pisania wypracowania na eliminacjach szkolnych:
- Przeczytaj uważnie temat zwracając uwagę na zakres terytorialny i chronologiczny pracy.
- Zwróć uwagę, czy temat wymaga zastosowania opisu, porównania, uzasadnienia, oceny itp. Jeśli w temacie jest sformułowanie np. „Przedstaw i oceń …”, to należy najpierw przedstawić najważniejsze fakty i wydarzenia, a następnie przejść do oceny. Jeżeli temat dotyczy kilku aspektów, zwróć uwagę na zachowanie odpowiednich proporcji.
- Praca powinna składać się ze wstępu, rozwinięcia i zakończenia z zachowaniem właściwych proporcji.
- We WSTĘPIE należy napisać jakiego problemu dotyczy prac oraz o jakim okresie i terytorium będziesz pisać w pracy. Czasami daty graniczne będą podane w temacie, ale wówczas należy doprecyzować z jakimi ważnymi wydarzeniami się wiążą. Pamiętaj, aby wstęp nie był zbyt długi.
- W ROZWINIĘCIU przedstaw opis/analizę opisywanego zagadnienia. Nie opisuj wszystkich faktów i wydarzeń, ale skup się na najważniejszych kwestiach, gdyż nie zdążysz napisać wszystkiego, co wiesz. Bardzo ważna jest natomiast umiejętność wyboru, czyli selekcji faktów. Pamiętaj, aby przedstawiać fakty i wydarzenia we właściwej kolejności chronologicznej, ale nie ograniczaj się do ich wymienienia – praca pisemna to nie kalendarium. Każdy fakt czy wydarzenie powinno być przedstawione z uwzględnieniem przyczyn i skutków i wiązać się logicznie z tematem. Pamiętaj o postaciach historycznych ważnych dla omawianego zagadnienia.
- W ZAKOŃCZENIU zawrzyj krótkie podsumowanie i wnioski, a jeśli temat tego wymagał – również ocenę opisywanych zjawisk/procesów historycznych.
- Pamiętaj nie tylko o stosowaniu poprawnej terminologii historycznej, ale również poprawnej polszczyzny!
- Podane przy każdym temacie publikacje mają uzupełnić twoją wiedzę i zainspirować cię do kreatywnego myślenia. Nie cytuj ich jednak w dużych fragmentach, bo to ma być twoja samodzielna praca. Jeśli chcesz przywołać jakąś cenną myśl autora danej publikacji, to podaj koniecznie jego imię i nazwisko.
- Na wypracowanie zostaną zarezerwowane w teście trzy strony, ale to nie znaczy, że musisz je całkowicie zapełnić. Każdy ma inny chrakter pisma, inaczej formułuje wypowiedzi, ale liczy się wartość merytoryczna wypowiedzi, a nie jej objętość.
POWODZENIA!!!
TEMATY WYPRACOWAŃ
(*w arkuszu zostanie wskazany jeden temat)
- Scharakteryzuj system wierzeń w starożytnym Egipcie.
Wskazówki bibliograficzne:
- podręczniki szkolne
- Przemysław Majka, Wierzenia starożytnych Egipcjan
http://almaszrik.uni.lodz.pl/Wierzenia%20starozytnych%20Egipcjan.pdf
- Kacper Szczęsny, Ka, Ren i Szeut. Egipska koncepcja duszy i ciała
https://histmag.org/ka-ren-i-szeut-egipska-koncepcja-duszy-i-ciala-13014
- Janusz Pycia, Idea zmartwychwstania w najstarszych religiach Bliskiego Wschodu, s. 70-75.
http://czasopisma.upjp2.edu.pl/tarnowskiestudiateologiczne/article/view/1564/1575
- Przedstaw dokonania Kazimierza Wielkiego w polityce wewnętrznej.
Wskazówki bibliograficzne:
- Józef Dobosz, Państwo polskie w czasach Kazimierza Wielkiego, w: Powtórka przed … III spotkania z historią dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, red. J. Dobosz, D. Konieczka-Śliwińska, Poznań 2009, s. 25-40.
https://drive.google.com/file/d/0BwFhBC6LkWHLX094eDI0QmwzZTg/view
- Piotr Bejowski, Kazimierz Wielki, władca, który zasłużył na swój przydomek
https://histmag.org/Kazimierz-Wielki-wladca-ktory-zasluzyl-na-swoj-przydomek-17363
- Kazimierz Wielki - dyskusja historyków Jadwigi Krzyżaniakowej i prof. Michała Tymowskiego. Audycja Andrzeja Sowy z cyklu "Na historycznej wokandzie". (PR, 03.08.1984)
https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/1539450,Kazimierz-Wielki-czy-rozbiorca [audycja radiowa]
- Przedstaw okoliczności zawarcia unii lubelskiej i jej główne postanowienia.
Wskazówki bibliograficzne:
- Konrad Bobiatyński, Unia Lubelska miała być związkiem dwóch równorzędnych państw
https://dzieje.pl/aktualnosci/dr-hab-k-bobiatynski-unia-lubelska-miala-byc-zwiazkiem-dwoch-rownorzednych-panstw
- Michał Kopczyński, Unia Lubelska 1569
http://www.wilanow-palac.pl/unia_lubelska_1569.html
- Michał Kopczyński, Spory o unię lubelską. Kiejdany
http://www.wilanow-palac.pl/spory_o_unie_lubelska_kiejdany.html
- Serwis specjalny Polskiego Radia: Rocznica zawarcia Unii Lubelskiej, 1 lipca 1569
https://www.polskieradio24.pl/321/8128 [audycja radiowa]
- Przedstaw przyczyny i skutki wojny secesyjnej w Stanach Zjednoczonych.
Wskazówki bibliograficzne:
- Abraham Lincoln – wyzwoliciel niewolników, audycja Elizy Bojarskiej z cyklu „Anegdoty i fakty”
https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/1390601,Abraham-Lincoln-wyzwoliciel-niewolnikow
- Łukasz Nieroda, Przyczyny wojny secesyjnej – fakty i mity
https://histmag.org/Przyczyny-wojny-secesyjnej-fakty-i-mity-16743
- Michał Staniszewski, Kilka epilogów jednego dramatu. Jak kończyła się wojna secesyjna?
https://histmag.org/kilka-epilogow-jednego-dramatu-jak-konczyla-sie-wojna-secesyjna-12166
- Scharakteryzuj formy oporu Polaków wobec okupantów w czasie II wojny światowej.
Wskazówki bibliograficzne:
- Grzegorz Rutkowski, Polski ruch oporu: Cztery organizacje, które ukształtowały polski ruch oporu w czasie II wojny światowej
https://histmag.org/polski-ruch-oporu-cztery-organizacje-ktore-uksztaltowaly-polski-ruch-oporu-w-czasie-ii-wojny-swiatowej-13325
- Marek Gałęzowski, Postawy społeczeństwa polskiego wobec okupantów. Kultura polska w konspiracji
http://www.polska1918-89.pl/postawy-spoleczenstwa-polskiego-wobec-okupantow.-kultura-polska-w-kons,222.html
- Opisz dzieje wybranego zabytku z Twojej okolicy lub regionu. Uzasadnij swój wybór.
UWAGA: Przy tym temacie nie możemy wskazać Ci wskazówek bibliograficznych. Musisz samodzielnie poszukać literatury i informacji, które wykorzystasz do napisania pracy. Odpowiednie opracowania możesz znaleźć w najbliższej bibliotece, muzeum, izbie regionalnej lub izbie pamięci oraz na portalach internetowych zajmujących się historią regionu, w lokalnej prasie lub archiwach.