ELIMINACJE SZKOLNE 2022/2023
TEST
MODEL OCENIANIA I SCHEMAT PUNKTOWANIA
Eliminacje szkolne polegają na samodzielnym rozwiązaniu test sprawdzającego wiedzę i umiejętności z zakresu podstawy programowej dla szkoły podstawowej (wymagania ogólne i wymagania szczegółowe).
Test będzie składał się z zadań zamkniętych i z zadań otwartych krótkiej odpowiedzi posiadających obudowę dydaktyczną w postaci różnego typu materiałów źródłowych (teksty źródłowe, ikonografia, dane statystyczne, mapy itp.) oraz z jednego zadania, którego wykonanie wymaga dłuższej wypowiedzi – wypracowania na jeden z tematów opublikowanych na stronie internetowej Olimpiady. Za poprawne rozwiązanie całego testu będzie można uzyskać maksymalnie 50 punktów, a na jego rozwiązanie uczestnicy będą mieli 90 minut.
Komisje szkolne są odpowiedzialne za pobranie testu ze strony internetowej Olimpiady, powielenie go w odpowiedniej ilości egzemplarzy, przeprowadzenie eliminacji szkolnych oraz sprawdzenie prac uczniów zgodnie z modelem i kryteriami oceniania, który również zostanie opublikowany na stronie internetowej Olimpiady.
Do eliminacji okręgowych komisja szkolna może zakwalifikować pięciu uczestników, którzy uzyskali przynajmniej 35 punktów z 50 punktów.
Uwaga dotycząca punktacji: uczestnik może zdobyć maksymalnie 40 pkt za test i 10 za wypracowanie.
|
Wyszczególnienie
|
Punkty (max.)
|
|
Starożytność
|
10
|
|
Średniowiecze
|
10
|
|
Nowożytność
|
10
|
|
XIX wiek
|
5
|
|
XX wiek
|
5
|
|
WYPRACOWANIE
|
10
|
|
RAZEM
|
50
|
Instrukcja pisania wypracowania na eliminacjach szkolnych:
- Przeczytaj uważnie temat zwracając uwagę na zakres terytorialny i chronologiczny pracy.
- Zwróć uwagę, czy temat wymaga zastosowania opisu, porównania, uzasadnienia, oceny itp. Jeśli w temacie jest sformułowanie np. „Przedstaw i oceń …”, to należy najpierw przedstawić najważniejsze fakty i wydarzenia, a następnie przejść do oceny. Jeżeli temat dotyczy kilku aspektów, zwróć uwagę na zachowanie odpowiednich proporcji.
- Praca powinna składać się ze wstępu, rozwinięcia i zakończenia z zachowaniem właściwych proporcji.
- We WSTĘPIE należy napisać jakiego problemu dotyczy prac oraz o jakim okresie i terytorium będziesz pisać w pracy. Czasami daty graniczne będą podane w temacie, ale wówczas należy doprecyzować z jakimi ważnymi wydarzeniami się wiążą. Pamiętaj, aby wstęp nie był zbyt długi.
- W ROZWINIĘCIU przedstaw opis/analizę opisywanego zagadnienia. Nie opisuj wszystkich faktów i wydarzeń, ale skup się na najważniejszych kwestiach, gdyż nie zdążysz napisać wszystkiego, co wiesz. Bardzo ważna jest natomiast umiejętność wyboru, czyli selekcji faktów. Pamiętaj, aby przedstawiać fakty i wydarzenia we właściwej kolejności chronologicznej, ale nie ograniczaj się do ich wymienienia – praca pisemna to nie kalendarium. Każdy fakt czy wydarzenie powinno być przedstawione z uwzględnieniem przyczyn i skutków i wiązać się logicznie z tematem. Pamiętaj o postaciach historycznych ważnych dla omawianego zagadnienia.
- W ZAKOŃCZENIU zawrzyj krótkie podsumowanie i wnioski, a jeśli temat tego wymagał – również ocenę opisywanych zjawisk/procesów historycznych.
- Pamiętaj nie tylko o stosowaniu poprawnej terminologii historycznej, ale również poprawnej polszczyzny!
- Podane przy każdym temacie publikacje mają uzupełnić twoją wiedzę i zainspirować cię do kreatywnego myślenia. Nie cytuj ich jednak w dużych fragmentach, bo to ma być twoja samodzielna praca. Jeśli chcesz przywołać jakąś cenną myśl autora danej publikacji, to podaj koniecznie jego imię i nazwisko.
- Na wypracowanie zostaną zarezerwowane w teście trzy strony, ale to nie znaczy, że musisz je całkowicie zapełnić. Każdy ma inny charakter pisma, inaczej formułuje wypowiedzi, ale liczy się wartość merytoryczna wypowiedzi, a nie jej objętość.
POWODZENIA!!!
TEMATY WYPRACOWAŃ
(uwaga: w arkuszu zostanie wskazany tylko jeden temat)
1. Scharakteryzuj życie mieszkańców średniowiecznego miasta
Wskazówki bibliograficzne:
- podręczniki szkolne dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej; w tym e-podręczniki
OPRACOWANIA
- Henryk Samsonowicz, Życie miasta średniowiecznego, Wydawnictwo Poznańskie 2006.
- Frances Gies, Joseph Gies, Życie w średniowiecznym mieście, Wydawnictwo Znak Horyzont 2018.
ARTYKUŁY
FILMY
2. Opisz „złoty wiek” w kulturze polskiej
Wskazówki bibliograficzne:
- podręczniki szkolne dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej; w tym e-podręczniki
ARTYKUŁY
- R. Jaworski, Polski złoty XVI wiek
- J. Tazbir, Państwo bez stosów
- J. Dumanowski, W staropolskiej kuchni
- B. Gutowski, Architektura złotego wieku
- A. Straszewska, Jak się w Rzeczypospolitej ubierano
https://www.mowiawieki.pl/templates/site_pic/files/Dziedzictwo_dawnej_RP_nr_01.pdf
AUDYCJE RADIOWE
Kaplica Zygmuntowska. "Kamień milowy architektury polskiego renesansu" https://polskieradio24.pl/39/156/Artykul/2321592,Kaplica-Zygmuntowska-Kamien-milowy-architektury-polskiego-renesansu
3. Dlaczego warto poznawać historię lokalną i regionalną. Uzasadnij na wybranych przykładach
UWAGA: Przy tym temacie nie możemy wskazać Ci wskazówek bibliograficznych. Musisz samodzielnie poszukać literatury i informacji, które wykorzystasz do napisania pracy. Odpowiednie opracowania możesz znaleźć w najbliższej bibliotece, muzeum, izbie regionalnej lub izbie pamięci oraz na portalach internetowych zajmujących się historią regionu, w lokalnej prasie lub archiwach.