Program Olimpiady Historycznej Juniorów dla uczniów szkół podstawowych 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025
Zawody I stopnia:
Zadania testu pisemnego, w tym tematy w zadaniu rozszerzonej wypowiedzi (plan, notatka, rozprawka, prezentacja) oraz zadania w części ustnej obejmują zakres wiedzy i umiejętności ujęty w podstawie programowej przedmiotu historia dla szkoły podstawowej, tj.:
a/ wymagania ogólne z zakresu chronologii historycznej, analizy i interpretacji historycznej, tworzeniu narracji historycznej,
b/ treści szczegółowe
na poziomie wystarczającym do uzyskania oceny bardzo dobrej na zakończenie nauki przedmiotu historia;
c/ w zakresie postaw uczestnik:
- wykazuje zainteresowanie historią swojego regionu, Polski i historią powszechną,
- posiada system wartości oparty na tradycjach kultury i wzorcach osobowych,
- prezentuje postawy: otwartości wobec innych tradycji, szacunku i tolerancji.
Zawody II stopnia:
Zadania testu pisemnego oraz zadania w części ustnej obejmują zakres wiedzy i umiejętności ujęty w podstawie programowej przedmiotu historia dla szkoły podstawowej, tj.:
a/ wymagania ogólne z zakresu chronologii historycznej, analizy i interpretacji historycznej, tworzeniu narracji historycznej,
b/ treści szczegółowe
na poziomie niezbędnym do uzyskania oceny celującej na zakończenie nauki przedmiotu historia oraz wykraczający poza zakres podstawy programowej przedmiotu historia dla szkoły podstawowej.
Zakres ten jest wskazany w każdym roku szkolnym przez Organizatora i obejmuje:
a/ w zakresie wiedzy uczestnik:
- zna i rozumie pojęcia i zagadnienia wykraczające poza obowiązkowe wymagania programowe,
- interesuje się nowymi osiągnięciami nauki historycznej;
b/ w zakresie umiejętności:
Zakres obowiązujący na zawodach stopnia I, ponadto uczestnik:
- posługuje się bogatym słownictwem i terminologią charakterystyczną dla nauki historycznej,
- umie analizować dzieje własnego regionu i kraju w powiązaniu z dziejami powszechnymi,
- formułuje dłuższą wypowiedź ustną;
c/ w zakresie postaw:
Zakres obowiązujący na zawodach stopnia I, ponadto uczestnik:
- prezentuje własne poglądy nt. tradycji i dziedzictwa kulturowego i odpowiednio je uzasadnia,
- wykazuje poszanowanie dla odmiennych sądów i opinii.
Zawody III stopnia:
Zadania w części pisemnej i ustnej zawodów III stopnia obejmują zarówno zakres wiedzy i umiejętności ujęty w podstawie programowej przedmiotu historia dla szkoły podstawowej, tj.:
jak też treści i umiejętności wykraczające poza wymagania i treści określone w w tej podstawie programowej. Treści te zostaną szczegółowo określone w każdym roku olimpiady przez Organizatora:
- zna i rozumie pojęcia i zagadnienia wykraczające poza obowiązkowe wymagania programowe,
- uczestnik ma świadomość wielości perspektyw badawczych oraz różnorodności interpretacji zagadnień wchodzących w zakres tematu przewodniego.
- precyzyjnie posługuje się bogatym słownictwem i terminologią historyczną,
- interpretuje teksty źródłowe i krytycznie je wykorzystuje odwołując się do szczegółowej wiedzy z zakresu zagadnień wchodzących w skład tematu przewodniego;
- jest świadomy swoich obowiązków wobec ojczyzny wynikających z posiadania głębokiej wiedzy historycznej,
- szanuje tradycję i dziedzictwo kulturowe, potrafi określić ich wartość i unikalność,
- wykazuje gotowość do podjęcia aktywnych działań na rzecz ochrony i promocji dziedzictwa historycznego,
- uczestnik rozumie znaczenie poznawania przeszłości dla rozumienia współczesnego świata.