ELIMINACJE SZKOLNE 2023/2024
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT PUNKTOWANIA
Eliminacje szkolne polegają na samodzielnym rozwiązaniu test sprawdzającego wiedzę i umiejętności z zakresu podstawy programowej dla szkoły podstawowej (wymagania ogólne i wymagania szczegółowe).
Test będzie składał się z zadań zamkniętych i z zadań otwartych krótkiej odpowiedzi posiadających obudowę dydaktyczną w postaci różnego typu materiałów źródłowych (teksty źródłowe, ikonografia, dane statystyczne, mapy itp.) oraz z jednego zadania, którego wykonanie wymaga dłuższej wypowiedzi – wypracowania na jeden z tematów opublikowanych na stronie internetowej Olimpiady. Za poprawne rozwiązanie całego testu będzie można uzyskać maksymalnie 50 punktów, a na jego rozwiązanie uczestnicy będą mieli 90 minut.
Komisje szkolne są odpowiedzialne za pobranie testu ze strony internetowej Olimpiady, powielenie go w odpowiedniej ilości egzemplarzy, przeprowadzenie eliminacji szkolnych oraz sprawdzenie prac uczniów zgodnie z modelem i kryteriami oceniania, który również zostanie opublikowany na stronie internetowej Olimpiady.
Do eliminacji okręgowych komisja szkolna może zakwalifikować pięciu uczniów, którzy uzyskali przynajmniej 35 punktów z 50 punktów.
Uwaga dotycząca punktacji: uczestnik może zdobyć maksymalnie 40 pkt za test i 10 za wypracowanie.
Wyszczególnienie |
Punkty (max.) |
Starożytność |
10 |
Średniowiecze |
10 |
Nowożytność |
10 |
XIX wiek |
5 |
XX wiek |
5 |
WYPRACOWANIE |
10 |
RAZEM |
50 |
Instrukcja pisania wypracowania na eliminacjach szkolnych:
POWODZENIA!!!
TEMATY WYPRACOWAŃ
(uwaga: w arkuszu zostanie przez Komitet Główny wskazany tylko jeden temat, ale musisz być przygotowany do wszystkich trzech)
Wskazówki bibliograficzne:
ARTYKUŁY
245 lat temu powołano Komisję Edukacji Narodowej https://dzieje.pl/aktualnosci/245-lat-temu-powolano-komisje-edukacji-narodowej
Rocznica powołania Komisji Edukacji Narodowej https://ossolineum.pl/index.php/rocznica-powolania-komisji-edukacji-narodowej/
E. Solnicka, Komisja Edukacji narodowej – problemy i wyzwania edukacyjne https://historia.org.pl/2014/06/12/komisja-edukacji-narodowej-problemy-i-wyzwania-edukacyjne/
Ł. Bednarski, Zasady funkcjonowania Komisji Edukacji Narodowej jako pierwszego ministerstwa oświaty, ROCZNIKI HUMANISTYCZNE Tom LVII, zeszyt 2 – 2009.
FILMY
Tak wyglądały pierwsze polskie szkoły https://platformanauki.pl/filmy/ken-i-tek,88
Ksiądz Grzegorz Piramowicz – duchowy przewodnik i edukator https://www.youtube.com/watch?v=Dz3aquwahNk
KEN https://cyfrowa.tvp.pl/video/literatura-i-prasa,ken,60211997
AUDYCJE RADIOWE
Komisja Edukacji Narodowej – oświecony jak Polak https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/953439,Komisja-Edukacji-Narodowej-oswiecony-jak-Polak
Hugo Kołłątaj – kontrowersyjny twórca Konstytucji 3 maja https://www.polskieradio.pl/39/156/artykul/548872,hugo-kollataj-kontrowersyjny-tworca-konstytucji-3-maja
Wskazówki bibliograficzne:
ARTYKUŁY
Początek konferencji w Jałcie. Wywiad z prof. A. Paczkowskim
http://muzhp.pl/en/e/181/pocztek-konferencji-w-jalcie-wywiad
K. Ruchniewicz, Jałta z odległej już perspektywy
https://krzysztofruchniewicz.eu/jalta-z-odleglej-juz-perspektywy/
AUDYCJE RADIOWE
Wielka Trójka w Teheranie – faktyczny koniec II Rzeczypospolitej https://www.polskieradio.pl/39/156/artykul/2858879,wielka-trojka-w-teheranie-faktyczny-koniec-ii-rzeczypospolitej
78 lat temu w Jałcie Stalin wziął wszystko https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/778575,78-lat-temu-w-Jalcie-Stalin-wzial-wszystko
Poczdam 1945. Stalin, Truman i Churchill dzielą Europę https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/633651,Poczdam-1945-Stalin-Truman-i-Churchill-dziela-Europe
Teheran i Jałta, czyli równia pochyła https://www.youtube.com/watch?v=evQi7C4I7ks
UWAGA: Przy tym temacie nie możemy wskazać Ci wskazówek bibliograficznych. Musisz samodzielnie poszukać literatury i informacji, które wykorzystasz do napisania pracy. Odpowiednie opracowania możesz znaleźć w najbliższej bibliotece, muzeum, izbie regionalnej lub izbie pamięci oraz na portalach internetowych zajmujących się historią regionu, w lokalnej prasie lub archiwach.