Eliminacje szkolne polegają na samodzielnym rozwiązaniu test sprawdzającego wiedzę i umiejętności z zakresu podstawy programowej dla szkoły podstawowej (wymagania ogólne i wymagania szczegółowe).
Test będzie składał się z zadań zamkniętych i z zadań otwartych krótkiej odpowiedzi posiadających obudowę dydaktyczną w postaci różnego typu materiałów źródłowych (teksty źródłowe, ikonografia, dane statystyczne, mapy itp.) oraz z jednego zadania, którego wykonanie wymaga dłuższej wypowiedzi – wypracowania na jeden z tematów opublikowanych na stronie internetowej Olimpiady. Za poprawne rozwiązanie całego testu będzie można uzyskać maksymalnie 50 punktów, a na jego rozwiązanie uczestnicy będą mieli 90 minut.
Komisje szkolne są odpowiedzialne za pobranie testu ze strony internetowej Olimpiady, powielenie go w odpowiedniej ilości egzemplarzy, przeprowadzenie eliminacji szkolnych oraz sprawdzenie prac uczniów zgodnie z modelem i kryteriami oceniania, który również zostanie opublikowany na stronie internetowej Olimpiady.
Do eliminacji okręgowych komisja szkolna może zakwalifikować pięciu uczniów, którzy uzyskali przynajmniej 35 punktów z 50 punktów.
Uwaga dotycząca punktacji: uczestnik może zdobyć maksymalnie 40 pkt za test i 10 za wypracowanie.
Wyszczególnienie |
Punkty (max.) |
Starożytność |
10 |
Średniowiecze |
10 |
Nowożytność |
10 |
XIX wiek |
5 |
XX wiek |
5 |
WYPRACOWANIE |
10 |
RAZEM |
50 |
Instrukcja pisania wypracowania na eliminacjach szkolnych:
POWODZENIA!!!
(uwaga: w arkuszu zostanie przez Komitet Główny wskazany tylko jeden temat, ale musisz być przygotowany do wszystkich trzech)
ARTYKUŁY
A. Białek, Wyprawy krzyżowe – kto je organizował i jakie były ich przyczyny, przebieg i skutki? https://www.national-geographic.pl/artykul/wyprawy-krzyzowe-kto-je-organizowal-i-jakie-byly-ich-przyczyny-przebieg-i-skutki
W. Duch, Wyprawy krzyżowe. Przyczyny, przebieg, skutki krucjat https://historia.org.pl/2020/04/02/wyprawy-krzyzowe-przyczyn-przebieg-i-skutki-krucjat/
AUDYCJE RADIOWE
Krzyżowcy zdobywają Jerozolimę https://www.polskieradio.pl/39/156/artykul/987372,krzyzowcy-zdobywaja-jerozolime
Syndo w Clermont. Początek wypraw krzyżowych https://www.polskieradio.pl/39/156/artykul/732338,synod-w-clermont-poczatek-wypraw-krzyzowych
Fryderyk II. Pokojowa krucjata wyklętego cesarza https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/1636618,Fryderyk-II-Pokojowa-krucjata-wykletego-cesarza
Przeklęta krucjata. Pierwszy upadek Konstatntynopola https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/1097814,Przekleta-krucjata-Pierwszy-upadek-Konstantynopola
ARTYKUŁY
D. Klemantowicz, Łódź w przededniu i wojny światowej, Łódzkie Studia Teologiczne 24 (2015) nr 2
E. Mazur, Warszawa przełomu XIX i XX wieku we wspomnieniach pań z kręgu zamożnej inteligencji — Jadwigi Waydel-Dmochowskiej i Stefanii Podhorskiej-Okołów, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej” nr 65 (3), 2017 https://rcin.org.pl/Content/63930/PDF/WA308_83524_P329_Warszawa-przelomu_I.pdf
K. Śmiechowski, Wśród dymów i pyłów. Jak żyli robotnicy w XIX -wiecznej Łodzi https://hrabiatytus.pl/2018/08/23/wsrod-dymow-i-pylu-jak-zyli-robotnicy-w-xix-wiecznej-lodzi/
K. Śmiechowski, Największe problemy Warszawy na początku XX wieku. Na co skarżyli się mieszkańcy i eksperci? https://wielkahistoria.pl/najwieksze-problemy-warszawy-na-poczatku-xx-wieku-na-co-skarzyli-sie-mieszkancy-i-eksperci/
AUDYCJA RADIOWA
Jak powstawały miasta? O życiu w XIX wieku. Podcast z udziałem prof. Kamila Śmiechowskiego https://www.youtube.com/watch?v=6I2lfnPA0kA
UWAGA: Przy tym temacie nie możemy podać Ci wskazówek bibliograficznych. Musisz samodzielnie poszukać literatury i informacji, które wykorzystasz do napisania pracy. Odpowiednie opracowania możesz znaleźć w najbliższej bibliotece, muzeum, izbie regionalnej lub izbie pamięci oraz na portalach internetowych zajmujących się historią regionu, w lokalnej prasie lub archiwach.