Eliminacje szkolne


ELIMINACJE SZKOLNE 2024/2025

Eliminacje szkolne polegają na samodzielnym rozwiązaniu test sprawdzającego wiedzę i umiejętności z zakresu podstawy programowej dla szkoły podstawowej (wymagania ogólne i wymagania szczegółowe).

Test będzie składał się z zadań zamkniętych i z zadań otwartych krótkiej odpowiedzi posiadających obudowę dydaktyczną w postaci różnego typu materiałów źródłowych (teksty źródłowe, ikonografia, dane statystyczne, mapy itp.) oraz z jednego zadania, którego wykonanie wymaga dłuższej wypowiedzi – wypracowania na jeden z tematów opublikowanych na stronie internetowej Olimpiady. Za poprawne rozwiązanie całego testu będzie można uzyskać maksymalnie 50 punktów, a na jego rozwiązanie uczestnicy będą mieli 90 minut.

 Komisje szkolne są odpowiedzialne za pobranie testu ze strony internetowej Olimpiady, powielenie go w odpowiedniej ilości egzemplarzy, przeprowadzenie eliminacji szkolnych oraz sprawdzenie prac uczniów zgodnie z modelem i kryteriami oceniania, który również zostanie opublikowany na stronie internetowej Olimpiady.

Do eliminacji okręgowych komisja szkolna może zakwalifikować pięciu uczniów, którzy uzyskali przynajmniej 35 punktów z 50 punktów.

Uwaga dotycząca punktacji: uczestnik może zdobyć maksymalnie 40 pkt za test i 10 za wypracowanie.

Wyszczególnienie

Punkty (max.)

Starożytność

10

Średniowiecze

10

Nowożytność

10

XIX wiek

5

XX wiek

5

WYPRACOWANIE

10

RAZEM

50

 

Instrukcja pisania wypracowania na eliminacjach szkolnych:

  1. Przeczytaj uważnie temat zwracając uwagę na zakres terytorialny i chronologiczny pracy.
  2. Zwróć uwagę, czy temat wymaga zastosowania opisu, porównania, uzasadnienia, oceny itp. Jeśli w temacie jest sformułowanie np. „Przedstaw i oceń …”, to należy najpierw przedstawić najważniejsze fakty i wydarzenia, a następnie przejść do oceny. Jeżeli temat dotyczy kilku aspektów, zwróć uwagę na zachowanie odpowiednich proporcji.
  3. Praca powinna składać się ze wstępu, rozwinięcia i zakończenia z zachowaniem właściwych proporcji.
  4. We WSTĘPIE należy napisać jakiego problemu dotyczy prac oraz o jakim okresie i terytorium będziesz pisać w pracy. Czasami daty graniczne będą podane w temacie, ale wówczas należy doprecyzować z jakimi ważnymi wydarzeniami się wiążą. Pamiętaj, aby wstęp nie był zbyt długi.
  5. W ROZWINIĘCIU przedstaw opis/analizę opisywanego zagadnienia. Nie opisuj wszystkich faktów i wydarzeń, ale skup się na najważniejszych kwestiach, gdyż nie zdążysz napisać wszystkiego, co wiesz. Bardzo ważna jest natomiast umiejętność wyboru, czyli selekcji faktów. Pamiętaj, aby przedstawiać fakty i wydarzenia we właściwej kolejności chronologicznej, ale nie ograniczaj się do ich wymienienia – praca pisemna to nie kalendarium. Każdy fakt czy wydarzenie powinno być przedstawione z uwzględnieniem przyczyn i skutków i wiązać się logicznie z tematem. Pamiętaj o postaciach historycznych ważnych dla omawianego zagadnienia.
  6. W ZAKOŃCZENIU zawrzyj krótkie podsumowanie i wnioski, a jeśli temat tego wymagał – również ocenę opisywanych zjawisk/procesów historycznych.
  7. Pamiętaj nie tylko o stosowaniu poprawnej terminologii historycznej, ale również poprawnej polszczyzny!
  8. Podane przy każdym temacie publikacje mają uzupełnić twoją wiedzę i zainspirować cię do kreatywnego myślenia. Nie cytuj ich jednak w dużych fragmentach, bo to ma być twoja samodzielna praca. Jeśli chcesz przywołać jakąś cenną myśl autora danej publikacji, to podaj koniecznie jego imię i nazwisko.
  9. Na wypracowanie zostaną zarezerwowane w teście trzy strony, ale to nie znaczy, że musisz je całkowicie zapełnić. Każdy ma inny charakter pisma, inaczej formułuje wypowiedzi, ale liczy się wartość merytoryczna wypowiedzi, a nie jej objętość.

 POWODZENIA!!!

 

TEMATY WYPRACOWAŃ 

(uwaga: w arkuszu zostanie przez Komitet Główny wskazany tylko jeden temat, ale musisz być przygotowany do wszystkich trzech)

 

Temat 1. Przedstaw przyczyny, przebieg, skutki wypraw krzyżowych

 ARTYKUŁY

A. Białek, Wyprawy krzyżowe – kto je organizował i jakie były ich przyczyny, przebieg i skutki? https://www.national-geographic.pl/artykul/wyprawy-krzyzowe-kto-je-organizowal-i-jakie-byly-ich-przyczyny-przebieg-i-skutki

 W. Duch, Wyprawy krzyżowe. Przyczyny, przebieg, skutki krucjat https://historia.org.pl/2020/04/02/wyprawy-krzyzowe-przyczyn-przebieg-i-skutki-krucjat/

 AUDYCJE RADIOWE

Krzyżowcy zdobywają Jerozolimę https://www.polskieradio.pl/39/156/artykul/987372,krzyzowcy-zdobywaja-jerozolime

Syndo w Clermont. Początek wypraw krzyżowych https://www.polskieradio.pl/39/156/artykul/732338,synod-w-clermont-poczatek-wypraw-krzyzowych

Fryderyk II. Pokojowa krucjata wyklętego cesarza https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/1636618,Fryderyk-II-Pokojowa-krucjata-wykletego-cesarza

Przeklęta krucjata. Pierwszy upadek Konstatntynopola https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/1097814,Przekleta-krucjata-Pierwszy-upadek-Konstantynopola

 

Temat 2. Opisz życie codzienne miasta na ziemiach polskich na przełomie XIX i XX w.

 ARTYKUŁY

D. Klemantowicz, Łódź w przededniu i wojny światowej, Łódzkie Studia Teologiczne 24 (2015) nr 2 

E. Mazur, Warszawa przełomu XIX i XX wieku we wspomnieniach pań z kręgu zamożnej inteligencji — Jadwigi Waydel-Dmochowskiej i Stefanii Podhorskiej-Okołów, „Kwartalnik Historii Kultury Materialnej” nr 65 (3), 2017 https://rcin.org.pl/Content/63930/PDF/WA308_83524_P329_Warszawa-przelomu_I.pdf

 K. Śmiechowski, Wśród dymów i pyłów. Jak żyli robotnicy w XIX -wiecznej Łodzi https://hrabiatytus.pl/2018/08/23/wsrod-dymow-i-pylu-jak-zyli-robotnicy-w-xix-wiecznej-lodzi/

 K.  Śmiechowski, Największe problemy Warszawy na początku XX wieku. Na co skarżyli się mieszkańcy i eksperci? https://wielkahistoria.pl/najwieksze-problemy-warszawy-na-poczatku-xx-wieku-na-co-skarzyli-sie-mieszkancy-i-eksperci/

 AUDYCJA RADIOWA

Jak powstawały miasta? O życiu w XIX wieku. Podcast z udziałem prof. Kamila Śmiechowskiego https://www.youtube.com/watch?v=6I2lfnPA0kA

 

Temat 2. Znane, wybitne, ciekawe kobiety w moim regionie. Scharakteryzuj nie więcej niż trzy dowolne postacie historyczne.

UWAGA: Przy tym temacie nie możemy podać Ci wskazówek bibliograficznych. Musisz samodzielnie poszukać literatury i informacji, które wykorzystasz do napisania pracy. Odpowiednie opracowania możesz znaleźć w najbliższej bibliotece, muzeum, izbie regionalnej lub izbie pamięci oraz na portalach internetowych zajmujących się historią regionu, w lokalnej prasie lub archiwach.